fredag 24 februari 2017

Volkswagen Scirocco

Fotograferad i Stockholm, 2017.
Volkswagen Scirocco är en bilmodell från Volkswagen. Bilen tecknades av den italienska designern Giorgio/Giorgetto Guigiaro, kanske därför bilen fick det italienska namnet. Modellen har fått sitt namn från en afrikansk ökenvind, scirocco / sirocco. Modellen lanserades 1974, och var en efterföljare till Karmann-modellerna. Karossen tillverkades av Karmann. Bilen är tekniskt lik VW Golf , den var menad som ett ungdomligare och sportigare alternativ, och den efterföljdes delvis av Volkswagen Golf GTI.

Bilmodellen tillverkades fram till hösten 1992 och under 18,5 år hade det då producerats sammanlagt 797 606 Scirocco I och II, och efterföljdes av Volkswagen Corrado.

Källa: Wikipedia.

2 kommentarer:

  1. När jag köpte min andra VW bubbla (en 73'a 1303S) tidigt 1975 stod en Scirocco strategiskt i entrén som jag provsatt. Ouppnåeligt då så det blev en trappa ned till de bättre begagnade. Jag tror/kommer ihåg att Scirocco inte var ett "ungdomligare alternativ" än Golf utan mer sportigare och dyrare för de som hade råd och det var nog inte ungdomar. Dessutom fanns väl Scirocco även som GTI så den konkurrerade nog inte med Golf i GTI-klassen. Numera ser man inte många av denna tidiga modell på vägarna men nyare Scirocco 2000-talare ser man då och då.

    SvaraRadera
  2. Jag var också intresserad av en sådan bil en gång men det föll ju som vanligt på att den var för dyr. Provkörde i alla fall länge... såg sedan en några år gammal och den var riktigt sunkig så det var nog lika bra.

    SvaraRadera